Lejrskole og rejser

Velkommen 9 Livet på skolen 9 Lejrskole og rejser

Lejrskoler

– På friskolen elsker vi sammenhold og vores rejser. Børnene “tjener” til rejserne ved at hjælpe til på skolen – rengøring, lektiehjælp mm.

Hvert andet år tager vi på fælles-lejr, hele skolen tager afsted sammen og fokus er sammenhold. Det er vigtigt for os, at bruge fælles-lejren til at skabe gode relationer og nærhed, derfor laver vi aktiviteter på tværs af årgangene.
Hvert andet år tager vi på lag-lejr, det betyder man tager afsted i grupperne. Det kan være i form af skole-bytte. Eksempelvis ture til Fyn, -spejderhytte, kanotur i Sverige og Københavnertur (for de store). På lag-lejr er der mere fokus på fællesskabet i grupperne og ture der er tilpasset alderstrinene i det pågældende lag.
På grund af corona blev lejrturen 2. Halvår 2020 erstattet af Tivoli uge hvor lærere og elever lavede klovneri, gøgleri og akrobatik.
Forældre, bedsteforældre og aktive venner af friskolen, som er kendt af lærer og elever, er velkomne til at deltage i vores lejr.

Kultur og sprog

I 8. klasse tager vi til Sidmouth, det er en lille by i det sydlige England. Her bor vi individuelt ved værtsfamilier, hvor vi spiser vores måltider og sover. Hver dag er der planlagt undervisning på en international sprogskole og eftermiddagsaktiviteter i området.
I 9.klasse tager vi ud i verden, og vi har besøgt destinationer som Beijing og Island hvor natur, kultur, mad og fremmede himmelstrøg er blevet udforsket.
På denne rejse er der plads til forældre og bedsteforældre mod egenbetaling.
Lejrskoler har høj prioritet på Kegnæs Friskole og blev tidligt lagt i faste rammer. Derfor kender vi allerede nu de kommende års lejrskole. Lejrskolerne er betalt af skolepengene. Der vil komme lidt udgifter til lommepenge.

Skitur

Hvert andet år arrangeres der en skitur hvor alle elever, søskende, forældre eller bedsteforældre kan deltage. Turen er egenbetaling.