Som elev

”Hest og føl” ordning

Alle børnehaveklasse-elever (føl) får en elev fra mellem- eller storgruppen (hest) til at hjælpe sig i den første skoletid. Det kan være lige fra hjælp til at bære eller hænge tasken op, vise rundt eller bare at snakke med i frikvartererne. ”Hestene” har også til opgave at spørge ”føllene”, hvordan de har det og hvordan det går. Der er mange, som melder sig til at være ”hest”, og de er gode til at være opmærksomme på, om de nye elever føler sig trygge på skolen. Det er helt fantastisk at opleve vores små elever knytte bånd til en større elev.

Elevernes ansvarsopgaver

I forlængelse af spisepausen har hver elev på Kegnæs Friskole dagligt en ansvarsopgave. Eksempler på ansvarsopgaver: At tørre borde af i klasserne, rengøre tavler, støvsuge, tømme skraldespande og rengøring i fælleslokalerne. Eleverne i storgruppen (6. og 7. kl.) har desuden opgaver på skift med at udskifte affaldssække, sørge for at vinduer og døre er lukkede og aflåste, støvsuge og vaske gulve på skolen. Elever i 8. klasse besøger ældre 1 gang i ugen 1,5 til 2 timer. Vi vil gerne give tilbage med en hjælpende hånd til de ældre samt have de unge til at ”åbne den store bog af viden”, som de ældre besidder. 9. klasse har det primære ansvar i lektiecaféen hvor de ældre elever hjælper yngre med lektierne. Alt dette medfører, at eleverne får et medansvar på den fælles skole.